שולחן ראש המועצה לחינוך 12.4.2016

שולחן ראש המועצה לחינוך

"מקום שלבי אוהב, לשם רגלי מוליכות אותי"(תלמוד בבלי מסכת סוכה)

 

 

בשבוע שעבר התקיים מפגש "שולחן ראש המועצה לחינוך", אליו הוזמנו כלל העוסקים בחינוך במועצה: מנהלי מוסדות חינוך, נציגי הפיקוח, ועדי חינוך בישובים, נציגי הורים ומנהלי תחומים באגף חינוך וקהילה. המפגש התקיים בנוכחותם של ראש המועצה ומנכ"ל המועצה.

 

השאלות המרכזיות שהונחו על השולחן עסקו בשאלת החינוך במועצה בעוד 5 שנים.
לאן אנו שואפים, מהם העקרונות המארגנים של מערכת החינוך שלנו, מה חשוב לנו שתכלול, על מה אסור לוותר, ואיך נרצה להגדיר אותה. כבכל דבר, כאשר בוחרים את "מה שכן", חשוב להבהיר את "מה שלא", תהליך הדורש חידוד וזיקוק הרצונות והחלומות שלנו.

 

אמנם זה נראה כאילו שיחקנו בקוביות, אך למעשה עסקנו בתהליך לא פשוט של בנייה ובחירה, חשיבה והגדרה, שבסיומו נבחרו ההיגדים/עקרונות הבאים:

 

  • קיום מערכת חינוך לגילאי 3 חודשים-י"ב, ואף עבור צעירים, בתוך תחומי המועצה.
  • מיצוי יכולות- איתור החוזקות של כל ילד והצמחתו.
  • מערכת חינוך המותאמת למאה ה-21, המעודדת חדשנות, מקוריות ויוזמה.
  • הקפדה ושיפור מתמיד של איכות ההוראה וכח האדם בהוראה.
  • אחריות לכך שכל תלמיד ותלמידה יקבלו מענה הולם, בהתאמת המוסד החינוכי המתאים לכל ילד וילדה.
  • שיתוף פעולה בין קהילות, בין מערכות, בין מוסדות חינוכיים, בין חינוך פורמאלי ולא פורמאלי, חינוך חוצה קהילות ומחבר ביניהן.
  • חינוך ערכי, המעמיד את אהבת ארץ ישראל והנגב, החיבור למורשת ולסביבה, ומושתת על כבוד האדם.
  • מעורבות ושילוב הורים.

 

הגדרת העקרונות החשובים היא רק תחילתה של הדרך.
תחילה, יש לבחון כל היגד ולוודא שכולנו מבינים ומכוונים, פחות או יותר, לאותו דבר. המשפטים יישארו ריקים וחלולים, אם נשאיר אותם עמומים.
שנית, עלינו לבנות תכניות פעולה ברורות, על מנת להוציא את הכוונות מהכוח אל הפועל.
במפגשים הבאים נבנה תכניות אלו, ונמשיך להצעיד את מערכת החינוך שלנו קדימה.