שלום כיתה א

מה קורה במרחב החינוכי שלנו? מספר מילים מערן דורון, מנהל אגף קהילה וחינוך

לעמיתיי גננות, מחנכות, מורים ואנשי חינוך במועצה האזורית רמת הנגב

 

כמה מילים לקראת השנה החדשה

 

ברצוני לאחל לכם עם תחילת שנת הלימודים תשע"ד שנת לימודים מוצלחת במיוחד.

השנה חל גידול משמעותי בכל מסגרות החינוך במועצה ויש כ 2000 ילדים היום שיתחילו מחר את שנת הלימודים. השנה ייפתחו שלוש כיתות א' בבית ספר משאבים ושתי כיתות א' בבית ספר צין. יש למעלה כ 770 ילדים במערכות הגיל הרך ועוד כ-400 תלמידי תיכון מתוכם 280 תלמידי התיכון לחינוך סביבתי, אשר 140 הינם תושבי המועצה. 74 תלמידי ייסעו לנופי הבשור ו-43 תלמידים ייסעו לאשל הנשיא. לחינוך הדתי יש כבר למעלה מ- 150 תלמידים שנוסעים לירוחם ולמצפה רמון.

הרבה דברי מליצה נכתבו על חשיבות החינוך ועד כמה אנשי החינוך בעצם עושים עבודת קודש וכו..  לו כמות המילים שתארה את חשיבות המקצוע הייתה מתורגמת לאגורה, כולכם כבר הייתם מזמן עשירים ובעלי ממון רב. אבל כנראה כמו בהרבה נושאים, קל יותר לדבר או לכתוב, ופחות קל לשנות את הסדר הקיים. בסדר הקיים, מקצועות החינוך על כול גוניהם, זוכים לתגמול הרבה פחות טוב, מעובדים אחרים בשירות הציבורי.

כנראה שכסף הוא לא המניע של אנשי חינוך והשכלה ואולי טוב שכך. למרות שכולם טוענים שלו היו משלמים שכר גבוה, היו מגיעים לחינוך אנשים טובים יותר . האמת, זה קצת מעליב, על פי הטיעון הזה, בעצם מי שנמצא היום אינו מספיק טוב. אני מכיר עשרות ומאות אנשים מצוינים במערכת שמוכנים לעבוד בה למרות בירוקרטיה בלתי נסבלת, טשטוש גבולות מוחלט בין הורים למחנכים, שכר נמוך והכרה ציבורית ירודה. אף על פי כן, בוחרים אנשים רבים, טובים מאד, לעסוק בחינוך מהגיל הרך והלאה.

מנגד, אני מכיר הרבה אנשים מצוינים שלא מוכנים לעבוד בחינוך (על אף הבנתם בחשיבות התחום) מסיבה פשוטה- זה מאד קשה! זו בחירה לגיטימית, אך זה קצת פחות לגיטימי לכרוך הכל רק בהיבט הכספי. אינני תמים וברור שיש שבחרו במקצוע מסיבות שונות שאינם רק אידיאולוגיה צרופה כגון: נוחות תעסוקתית, שעות טובות (שכר לא קיימות ברפורמות החדשות), חופשים ועוד. אבל אף אחד לא הולך לעסוק בחינוך אם הוא לא אוהב אדם ובעל רצון לאמירה משמעותית.

 

המועצה האזורית רואה מספר ערכים כמשמעותיים ומרכזיים בעבודת החינוך במרחב שלנו:

 

– כבוד האדם ומימוש עצמי הינם נדבך מרכזי והכרחי במפגש עם ילדים והקהילה. אינני רואה את הילד במרכז אלא את האדם במרכז על ערכיו, שאיפותיו וחייו. כבוד האדם מאפשר חיים בסדר חברתי שמכבד שונות, כפי שבאה לידי ביטוי בהטרוגניות היישובית במועצה ומול שכניה וסביבתה.

– יהדות ומורשת ישראל הן הבסיס המוסרי וההיסטורי לקיומנו כקבוצה, כעם כקהילות. זו הסיבה גם לעבודה מאומצת שהמועצה מקיימת עם יהדות התפוצות בעיקר בצפון אמריקה.

– מתוך זה צמחה הציונות שביטוייה ברמת הנגב הוא תעוזה, יצירתיות וחדשנות בתחומים רבים כגון, חקלאות ההי-טק, אנרגיות מתחדשות, אדריכלות, תרבות והתיישבות.

– בעידן הנוכחי ברור לנו שבכדי לקיים את הציונות בצורה המיטיבית שלה חייבים לאמץ תפיסת עולם שרואה במשאב הטבעי ערך מרכזי שצריך לשמור עליו. זוהי ציונות סביבתית וברצוננו לחנך את ילדינו לאהבת הארץ, אהבת הנגב והכרתו בדרך בלתי אמצעית ולא דרך המחשב או הכיתה.

 

אני מאחל לכם שתוכלו בשנה הזו, לעשות עבודת חינוך אמיתית, משמעותית, עמוקה נטולת פניות. אני מאחל לכם שפשוט תיהנו מעשייתכם ותזכו לראות את פרי פועלכם בהמשך הדרך.

 

שלכם, ערן דורון, מנהל אגף קהילה וחינוך