למה בכלל צריך את זה?

כמות התלמידים הדתיים במועצה גדלה, וכך גם הצורך להסדיר את המענים החינוכיים עבורם כך שנוכל לספק לכל תלמיד את המענה החינוכי הנכון. אנחנו גם מבינים שהצרכים של האוכלוסיה הדתיית בהקשר זה הם מגוונים, ולכן נדרשת למידה כדי להבין טוב יותר מהם הצרכים וכיצד נבנה מענים נכונים עבורם.

 

מה רע במה שיש כרגע?

הבעיה המרכזית במצב כיום היא שהפתרונות הקיימים מוסדרים על בסיס שנתי ואינם ארוכי טווח. בעיה נוספת היא שהפתרונות התאימו לכמות קטנה של תלמידים דתיים, וכיום האוכלוסיה גדלה ויתכן שחלק מהפתרונות כבר לא יתאימו בעתיד ושנדרשים פתרונות חדשים. אנחנו רוצים גם לייצר יותר ודאות- וגם לוודא שהמענים הם איכותיים ומתאימים לצרכים המשתנים.

 

למה לא פשוט מקימים תיכון דתי וזהו?

הקמת תיכון דתי דורשת כמות תלמידים מינימלית שעדיין אינה קיימת ברמת הנגב בשנים הקרובות, בנוסף- יתכן בהחלט שתיכון כזה לא יתן מענה לצרכים המגוונים של האוכלוסיה הדתית. לכן צריך לשבת יחד, לאפיין את הצרכים ולחשוב מהן הדרכים הטובות ביותר לתת מענה לצרכים הללו. עם זאת, זהו בהחלט אחד המענים שיבדקו בראייה צופת פני עתיד.

 

למה צריך צוות שכולל תושבים? המועצה לא יכולה לבדוק ולהחליט בעצמה?

אנחנו סבורים שכדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עלינו לעשות תהליך שיש בו את הזמן והמסגרת לחשוב על הדברים לעומק מכל ההיבטים. חשוב לנו שהתושבים שאמורים לקבל את המענה יהיו חלק מהתהליך הזה, ואנחנו סבורים שככל שיותר אנשים ישתתפו ויהיו חלק כך נוכל להגיע להבנה טובה יותר ולקבל החלטות טובה יותר.

 

אין לי זמן ויכולת להתחייב לצוות, אבל כן חשוב לי להשמיע את דעתי

במקביל לתהליך הלמידה המעמיק יותר של הצוות אנחנו נקיים ערבי שיתוף ציבור ביישובים, פגישות עם ועדות החינוך היישוביות, וכל פורום רלוונטי שירצה להיות מעורב.. חשוב לנו לשמוע את כולם.

 

אז מה בעצם יבדקו בצוות הזה?

הצוות יעסוק במיפוי הצרכים השונים של האוכלוסיה הדתית בהקשר לגילאי תיכון, יבחן את המענים הקיימים, וינסה לאפיין את המענים הרצויים, תוך הבנה של היתרונות והחסרונות של אפשרויות שונות…

 

מה יכלול התהליך בצוות?

הצוות יורכב מתושבים לצד בעלי תפקידים מבתי הספר והמועצה. בשלב הראשון נעשה מיפוי יסודי של המצב הקיים, לצד אפיון של הצרכים הקיימים והעתידיים. בשלב השני ננסה לאפיין את המענים הרצויים ביחס למציאות הדמוגרפית והכלכלית, ולגבש המלצות.

 

הצוות הזה הוא זה שמחליט מה יהיה?

לא. זהו צוות למידה שיבחן את החלופות השונות ויגבש המלצות לגביהן. את ההחלטה תקבל המועצה והיא תידון ותאושר במליאה. מטרת הצוות היא ללמוד ביחד תוך שכלל הקולות והדעות נמצאים סביב השולחן ובאים לידי ביטוי בהמלצות.

 

כל מי שרוצה יכול להיות בצוות?

ראשית יש להתחייב להשתתפות בכלל המפגשים ובנוסף להיות נכון.ה לתהליך למידה בו מגוון דעות ורעיונות באים לידי ביטוי.

שנית, גודל הצוות מוגבל כדי לאפשר למידה אפקטיבית. על מנת ליצור הרכב צוות המשקף את מגוון הדעות הקיים במועצה, ולשמור על גודל צוות המאפשר השתתפות פעילה, נקיים ראיונות והיכרות מקדימה עם המעוניינים/ות להשתתף בצוות, שיסייעו לנו לבנות צוות לומד המכיל את כלל הקולות.

 

אין לי ילדים בחינוך הדתי-לאומי אבל חשוב לי להביע את דעתי בעניין.

הצוות נועד לתושבים שילדיהם הולכים לחינוך הדתי. ככל שאחד המענים שיומלץ עליהם יהיה בעל השפעה על החינוך הממלכתי נערב את הגורמים הרלוונטיים. מי שילדיו אינם בחינוך הדתי ומעוניין לתרום ולהשמיע את דעתו מוזמן ליצור קשר עם רועי ליפשיץ, מרכז הצוות. 

 

האם המשתתפים בצוות צריכים לייצג את "דעת היישוב" ממנו הם באים?

לא. כל אחד מביא את עמדותיו ונסיונו בלבד. מטרת הצוות היא ללמוד יחד ולהגיע לתובנות. נציגי היישובים במליאה הם אלו שמייצגים את דעת היישוב ככל שתגובש כזו ביחס לאפשרויות השונות. אנו כן מאמינים שנציגות רחבה ליישובים השונים תביא למגוון  נקודות מבט שיעזרו לנו להגיע להבנה טובה יותר של החלופות השונות.

 

שנת הלימודים הבאה מתקרבת. האם ההמלצות רלוונטיות אליה?

לא. שנת הלימודים תשפ"ה תתנהל מבחינת רישום לתיכונים הדתיים וכו' כפי שנעשה בשנים האחרונות. תוצרי התהליך יוגשו בחודש נובמבר, כשהמטרה היא לבצע את ההסדרה הנדרשת כבר לשנת הלימודים תשפ"ו, ולפעול ליישום המלצות ארוכות טווח יותר כבר לאורך השנה הבאה.

 

הבנתי שיש צוות שמתעסק בשאלת ז'-ח' ושאלות נוספות- מדוע לא עשיתם צוות אחד?

אנחנו סבורים שנושא גיל התיכון הדתי דורש תשומת לב נפרדת. אנחנו כן רואים חשיבות בקיום המקביל של שני הצוותים שיוכלו להפרות אחד את השני- וכן לוודא שההמלצות של שני הצוותים מתכתבות זו עם זו.

 

למה לא מתעסקים עם הגנים/הבלתי פורמלי/ החינוך המיוחד/איכות כח האדם בהוראה?

כל הנושאים האלה חשובים ומשמעותיים, וזוכים לטיפול ועיסוק יום יומי של אגף החינוך והקהילה, אך הם לא במסגרת תחומי העיסוק של צוות הלמידה. צוות הלמידה מתמקד במבנה מערכת החינוך הבית ספרית ברמת הנגב. ככל שמבנה המערכת משפיע ומושפע מתחומים אלו אנו נתייחס לכך בחלופות השונות.

 

מי מרכז את התהליך הזה? למי אפשר לפנות בשאלות ורעיונות?

התהליך מובל על ידי אגף החינוך והקהילה במועצה. רועי ליפשיץ מרכז את הצוות והתהליך וניתן לפנות אליו בכל שאלה ורעיון רלוונטי במייל: roeel@rng.org.il או בטלפון 0527702914.